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Tabea Martin

Switzerland, *1978

Tabea Martin, geboren 1978 in der Schweiz, studierte Modernen Tanz an der Hochschule der Künste in Amsterdam (Abschluss 2002) und tanzte in Holland unter anderem mit Piet Rogie & Company, sowie in Stuttgart bei Fabian Chyle und Irland mit Nick Bryson. Sie war Gaststudentin an der SNDO in Amsterdam und schloss 2006 ihr zweites Studium Choreografie an der Rotterdamse Dansacademie ab.

Ihre Produktionen ‹A coté de l’ombre› (2004), ‹Sculpterre› (2005), ‹Promenade dans l’eau› (2005) und ‹Impair› (2005) tourten durch Holland und die Schweiz. 2006 eröffnete Tabea Martin mit ‹Über freundliche und ausgeglichene Menschen› die Tanztage Basel im Theater Roxy. 2007 wurde sie zum Symposium mit ‹Forced Entertainment› im PACT Zollverein Essen eingeladen. Desweiteren entstanden Choreografien für das junge theater basel (u.a. ‹S chunnt scho guet› für Theatergroep De Maan, eingeladen zum Oerol Festival 2007). 


2008 wurde sie zum Choreoroam Project, eine Initiative für junge Choreografen in England, Italien und der Schweiz eingeladen. 2009 kollaborierte sie mit der englischen Filmemacherin Lucy Cash aus London am B-Motion Festival in Italien sowie beim Grand Theatre Groningen mit der Regisseurin Merel de Groot. In Holland wurde ihre Arbeiten von Dansateliers Rotterdam und Het LAB in Utrecht unterstützt. 2011 gewann sie den Wim Bary Preis für ihre choreografischen Arbeiten. Ebenso wurde sie vom wichtigsten Holländischen Festival Nederlandse Dansdagen als Choreografisches Talent nominiert. 


Mit der Produktion ‹Duet for two dancers› (2010) gewann sie den 2. Jurypreis beim Festival Reconnaissance, Échirolles 2013. ‹Field› (2014) wurde von Aerowaves in die Priority Group ausgewählt. Beide Produktionen sind seitdem weltweit auf Tournee. 


Neben freien Produktionen arbeitet Tabea Martin auch regelmässig an Stadttheatern, u.a. am Schauspielhaus Zürich, am Gorki Theater Berlin, am Staatstheater Oldenburg und am Theater Neumarkt gemeinsam mit Sebastian Nübling, Elina Finkel und Sibylle Berg. 2015 erhielt sie den Spezialpreis der Berner Tanzpreise. 


‹Pink for Girls & Blue for Boys› hatte im Februar 2016 erfolgreich am Tanzhaus Zürich Premiere und ist derzeit europaweit auf Tournee. Im Dezember 2016 realisierte sie ‹Beyond Indifference› in der Kaserne Basel mit anschliessender Holland-Tournee. Im Mai 2017 leitete sie im Rahmen des Tanzfest Basel in Zusammenarbeit mit der Kaserne Basel das Vermittlungsprojekt ‹Home – Tanzakademie Basel›. 


Im September 2017 übernahm sie die Choreografie von ‹Nach uns das All› am Maxim Gorki Theater Berlin in der Regie von Sebastian Nübling (Text von Sibylle Berg). Am 1. Februar 2018 feiert das Duett "This is my last dance", bei dem sie mit Simona Bertozzi auf der Bühne steht, an der Kaserne Basel Premiere. 


Am Konzert Theater Bern ist sie im April 2018 als Choreografin und Regiemitarbeiterin von Georges Bizets Oper ‹Carmen› in der Regie von Stephan Märki tätig. Am Stadt Theater Konstanz choreografiert sie im Mai 2018 ‹Betrunkene› in der Regie von Elina Finkel.


Im Frühjahr 2016 erhielt Tabea Martin den Spartenpreis Tanz des Kantons Basel-Landschaft. Von 2016–2018 ist sie ‹Young Associated Artist› des Mentoring-Programms der Pro Helvetia-Schweizer Kulturstiftung. Weiterhin wird sie 2016–2019 vom Fördermodell PRAIRIE des Migros-Kulturprozent unterstützt. Von 2018-2020 wird Tabea Martin unterstützt durch die Kooperative Fördervereinbarung zwischen dem Fachausschuss Tanz & Theater Basel-Stadt und Basel-Landschaft und Pro Helvetia – Schweizer Kulturstiftung.


Partnerhäuser

 


Kollaborateure

 



Carl Staaf
Christian Guerematchi
Dave Staring
David Baumgartner
Donath Weyeneth
Doris Margarete Schmidt
Gaetano Badalamenti
Irina Müller
Jean-Marc Desbonnets
Joost Allema
Katherina Dietzova
Kiyan Khoshoie
Kristina Hanses
Luca Cacitti
Lucy Cash
Linar Ogenia
Maria Demandt
Maria de Dueñas Lopez
Melanie Wirz
Miguel do Vale
Minna Heikkilä
Mirjam Egli
Moos van den Broek
Nico de Rooij
Nina Glockner
Paula Alonso Gomez
Pauline Briguet
Pol Bierhoff
Rona Mutalova
Ryan Djojokarso
Sebastian Nübling
Sibylle Berg
Stefan Baier
Stéphanie Bayle
Tamara Gvozdenovic
Youness Anzane






Choreografie

Tabea Martin

mail@tabeamartin.ch


Produktion, Booking

Larissa Bizer

produktion@tabeamartin.ch

+41 78 691 57 77


Tabea Martin wird unterstützt durch:



Graphic Design

Studios Basel, Zürich


Code

Neusicht, Jonas Huber

This is my last dance

This is my last dance

Beyond Indifference

Beyond Indifference

Field

Field

Duet For Two Dancers

Duet For Two Dancers

Pink For Girls & Blue For Boys

Pink For Girls & Blue For Boys

Tabea Martin is active as a choreographer and performer in Basel, Switzerland. 

Contact

Tabea Martin

Production, Booking

Larissa Bizer

produktion@tabeamartin.ch

+41 78 691 57 77


On Tour


This is my last dance

A duet by and with Tabea Martin and Simona Bertozzi. 


Inspired by Samuel Becketts one-act play Endgame.


Two women are standing on an empty stage. They are searching for something and being confronted to their own end at the same time. Before they have even started dancing, the end is already present. Silence. Emptiness. Fragments. But with the humor it needs in order to keep going.

Concept

Tabea Martin

Dance / Choreography

Tabea Martin, Simona Bertozzi

Beyond Indifference

Premiere

10.12.2016 Kaserne Basel (CH)

Upcoming shows

21.5.2018 Interplay Festival Torino (IT)

Tabea Martin’s newest work, ‹Beyond Indifference›, questions our perception of truth. What can still be trusted in a world in which we can no longer trust anyone? How do we deal with continually being manipulated? 

Two parallel worlds exist on stage. On one side a fantasy world - a concert evening with glamorous, sentimental rock bands named ‹Crystal Eternity›, ‹El Toro Rojo› and ‹Aquarium Lovers› – and on the other side reality, with which the fantasy world is in continuous conflict. We see people who are either thrown into reality or flee from the fantasy world. A continuous interaction, always with different underlying manipulative strategies. People in the room who are sometimes victims and sometimes perpetrators. Who is manipulating whom, and for what purpose? What is the goal? Success? Prestige? A manipulative struggle for attention results in which no one wins.

Choreography

Tabea Martin

Dance

Maria Demandt, Paula Alonso Gomez, Tamara Gvozdenovic, Christian Guerematchi, Carl Staaf, Donath Weyeneth

Music

Donath Weyeneth

Pink for Girls & Blue for Boys

Premiere

2.2.2016, Tanzhaus Zürich (CH)

Upcoming shows

1.&2.5.2018 Pathos München (DE)
11. & 12.8.2018 Theaterfestival Boulevard 's-Hertogenbosch (NL)
1. & 2.2.2019 Centro Cultural de Bélem (POR)

Which role does gender play? How many gender stereotypes are attached to children from a startlingly young age? Where does the gender divide begin and when does it start to exclude? How much courage does it take to stand up for your own ideas and needs and to realise them irrespective of society’s idea of what is ‹right› or ‹wrong›? ‹Pink for Girls & Blue for Boys› is a dance performance that deals with the gender question – great for young and old alike.

Choreography

Tabea Martin

Dance

Maria de Dueñas Lopez, Pauline Briguet/Melanie Wirz, Miguel do Vale, Carl Staaf

Field

Premiere

9.4.2014 Festival Le Grand Bain, Lille (F))

Upcoming shows

to be announced

The more they are together, the more they feel alone. A performance about the tireless fight that something should happen in life. And the disillusionment that if something happens, then it’s not been the right thing. That the more you want to experience the less you experience. A performance that is trying to understand what drives people and how can we engage. A performance with three people who want to engage together. Who believe in the strength of being ‹together› and who finally fail in that wish or that attempt. It questions how we connect and communicate with others. It reflects on the impossibilities of these connections. Can one lose her or himself within the group? Can one give up on her or his individual thoughts? The performance shows a mechanism of tragedy and the inability to really meet one and another.


Choreography

Tabea Martin

Dance

Stéphanie Bayle, Luca Cacitti, Carl Staaf

Duet for two dancers

Premiere

11.9.2010 Gouvernestraat Rotterdam (NL)

Upcoming shows

to be announced

Lets say. ‹I Am A Dancer›. And now try to repeat that sentence for about an hour. See if content and thought changed. What is it? Why is it important? A frame. Does it make things clearer? Or more confusing? 

  

‹Duet For two Dancers takes a look at the anxiety of not living up to your own expectations, or those which your profession or society in general impose on you. A look at the fear of losing yourself. And at what remains when all skills disappear. The freedom to choose different professions and identities is often a reason for insecurity and doubt. The overload of choices creates a kind of stagnation. The inability to choose forces the body to rest. In that way ‹Duet For two Dancers poses questions about ‹being a dancer› as well as ‹not being a dancer›.

Choreography

Tabea Martin

Dance

Ryan Djojokarso, Christian Guerematchi 

Thank you! –

for stopping by


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